Voor alle evenementen vragen we vooraf te reserveren. We vermelden steeds als een evenement is volzet. Zoniet kan je ook ter plaatse nog registreren! 

Wil jij ons je favoriete plaat leren kennen of heb je een boeiend reisverhaal. Heb je net je eerste boek gepubliceerd of wil je jouw eerste stappen zetten als stand-up comedian? Kom op en laat het ons weten! Wordt gast-vrouw of heer van onze leukste thema kaffees.

Hans Roobroeck dook in het verleden…
Heel, heel, lang geleden toen de dieren net gestopt waren met spreken,
was er Gangbang!

Bijna ieder jaar in ons korte bestaan (1990-1997) speelden we op het 
Waregemkoerse-weekend
een semi-akoestische set (om even onze gedachten  
te verzetten) met uitsluitend covers in zaal Bandini.
Zo ook in het jaar 
1996.

Wat vooraf ging. Een paar repetities en klaar waren wij. De smid van dienst van deze STAALPLAAT
was een zekere Marc, die me een week vooraf, 
en passant, vroeg welke nummers we zouden spelen op de bewuste dag.
En 
dit enkel met als doel zijn platen/cd-collectie uit te breiden. Geen probleem en ik schreef ze alle 14 op een bierkaartje,
het kunnen er ook 
twee geweest zijn.

Maandag 26-08-96 was het dan zover en deden we wat we moesten/mochten doen.
Spelen! Schuin tegenover den toog op den planché, zodat iedereen 
op ons kon neerkijken, deden we ons ding met volle overgave.

Voor deze gelegenheden speelden we gratis, maar dat was dan buiten ‘de smid’ gerekend,
want de week daarop werden we getrakteerd op een 
spaghetti alsook op ‘De STAALPLAAT’ die alle nummers bevatte die we die
avond hadden gespeeld (behalve het nummer van The God Machine, want dat was It’s All Over ipv The Flower Song).

M.a.w. deze STAALPLAAT is een collectors item, want er zijn maar 5 personen die dit in hun bezit hebben,
tenzij ‘de smid’ er ééntje voor 
zichzelf heeft bewaard.

In bijlage, de STAALPLAAT, de originele folder van toen + een foto van één van de vorige jaren.

Groetses, 
Hans


Laurent Derycke
, eerder al gastheer van Elpeekaffee, kiestChemz’ van Burial als STAALPLAAT.
“Chemz” is de meest recente track van de Londense Burial en precies wat ik nodig had in de mistroostige, mottige, dystopische winter van 2020-21. Burial bouwt muziek op de ruïnes van de UK-club- en underground scene van de jaren negentig van vorige eeuw. Dubstep, jungle, drum&bass, 2-step, rave. Zijn muziek is de echo van de euforie van de illegale raves die je overal in Engeland had tussen breedweg 1988 tot eind 1994, toen die bij wet verboden werden. Het is ook de muziek van William Bevan aka de jonge broer die nog niet mee mocht naar die raves maar wel de doffe live-tapes van die feesten als een bekeerling beluisterde en uit de decks van zijn grote broer pikte. lees verder


Bert Vermeulen
vond zijn STAALPLAAT tweedehands in Antwerpen:  ‘Stay Down’ van Two Lone Swordsmen.
Elke ‘cratedigger’ kent het: dat magische gevoel van plots een parel te ontdekken in een bak tweedehandsplaten. Die herinnering hangt voor Bert van Atelier Offline voor eeuwig vast aan de plaat ‘Stay Down’ van Two Lone Swordsmen. Een meesterwerk in de elektronische muziek uit 1998, op het onnavolgbare Britse Warplabel, dat zomaar op hem lag te wachten in de Antwerpse Fatkat.

Two Lone Swordsmen stay down

Jorge De Wintere stuurde een staal…

Dames en heren van Atelier Offline,
Mijn staal plaat van het moment:
Infinity Rider van Aiming for Enrike

omdat het me doet denken aan
…  Daan, op de Oude Beestenmarkt tijdens de Gentse Feesten 2002
…  Battles, mijn eerste optreden waar ik in mijn ukkie naartoe ging (De Kreun 2011)
…  He-man op de teevee in de jaren 80
…  zatte – met das rond het voorhoofd gedrapeerde –  nonkels op een trouwfeest van …
…  Apparat Organ Quartet op een verdwaalde avond in de Voo?uit
…  dat het tijd is om weer eens loos te gaan
…  lege straten – voor mij alleen –  en keihard uit mijn dak gaan tijdens dit nummer
…  Giorgio Moroder en De Staat in een blender op full speed
…  met je hoofd door het raam hangen van de Sputnik …  en maar meeneuriën
…  verlangen naar een live-optreden

Groets, Jorge

jorgekeus
Schermafbeelding 2021-03-22 om 22.56.25

 

Frank Nys koos voor  ‘You can’t get what you want (till you know what you want)’ van Joe Jackson.
Voor wat het waard is: naast vele anderen blijft onderstaande bruisend en een fantastisch “Staal van kunnen”…

image1


Simon Wemel
 stuurde volgend bericht
Dag fijne mensen van Atelier Offline
Ik zag jullie nieuwe oproep passeren en hoewel ik mezelf niet als de grote muziekkenner beschouw, vond ik dit initiatief té leuk om niet te reageren.
Ik moest meteen aan het nummer ‘Break my body’ denken, meer bepaald de cover van Hanne Hukkelberg; het origineel is van Frank Black en z’n Pixies. Het nummer grijpt naar de keel, gaat door merg en been. De tekst is donker tot zwart, maar de melodie is tegelijk helend. Daarom, mijn staalplaat…
Warme groeten
Simon
Hier kan je het nummer vinden.


Bert De Smet
koos het nummer ieuD van IGORR.
“Wat een moeilijke keuze opnieuw. Dagen, nachten, weken gepieker. Alweer. 
Ik ben erg eclectisch qua muzieksmaak: van zware metalen tot klassiek, van 80′ pop tot new/darkwave,
van volksmuziek tot industrial/electro.
Dat divers smaakpalet maakte het niet evident. Waarom dan niet alles in één nummer combineren?
Als er namelijk één artiest extreem eclectisch is, misschien zelfs compleet geschift, dan is dat wel Gautier Serre, beter bekend als Igorrr.
De Franse componist combineert black metal met barok, breakcore, triphop, balkan en ga zo maar door.
Muzikaal grenst het vaker wel dan niet aan waanzin. Het doet soms echt pijn aan je oren. Gek of geniaal? 
Ik koos voor de fantastische videoclip “ieuD” waarin je dat eclecticisme en die waanzin ervaart.
Een stevige brok misschien. Al is het aan te raden om het uit te zweten. Je wil immers niet die paar seconden missen die je graag zal horen.” 

Gerrit Kerckhove stuurde een stuk songtekst. En dan wat ruimte om titel en (moeilijker) uitvoerder te raden…
“Whoo, whoo, I was just, I was just,
I was just
 sittin here thinkin’, of your kiss and your warm embrace, yeah

When the reflection in the glass that I held to my lips now, baby

Revealed the tears that was on my face, yeah”
.
.
.
scrollen maar
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
I’d rather go blind . Chicken Shack.

Nick Lambrecht kiest voor Cichli” van Autechre.
Hij kan zich de ‘klik’ met zijn STAALPLAAT, het nummer ‘Cichli’ van Autechre, nog perfect voor de geest halen en verwoordt het op treffende wijze:
“ik weet nog waar
onder die brug als je Gent binnenrijdt
De zon scheen links de auto in
ik reed richting de verkeerslichten… lees verder

Kathy Van Den Daele kiest voor RD.RAW met ‘Underneath the Walnut Tree‘ live @ cc Roxy Temse Belgium 2018.
2 mensen die me nauw aan het hart liggen, over iemand die ik zo erg mist. Bekijk hier het live

Yves Myny kiest het nummer ‘L’été indien’ van Joe Dassin.
Antibes Cote d’Azur 1975
Mijn eerste ervaring met kamperen in het zwoele, warme zuiden..!
Uit de boxen aan de bar van het zwembad weerklonk “L’Été indien van Joe Dassin”.
Tu sais, je n’ai jamais…………

Joe Dassin l'ete indien


Tom De Smet
kiest voor het nummer Hobo Humpin’’ Slobo Babe’ van Whale.
Een mix van ongewone lyrics, de opvallende videoclip met de blauw-witte lolly en absoluut ook de clusterbom van het refrein. lees verder…

John Anrijs kiest voor het album ‘Cosmos Factory’ van Creedence Clearwater Revival.
Niet hun beste, maar uitgebracht net na Woodstock (Bethel), blijft deze plaat zelfs 50 jaar later toch in je kleren zitten. Sedertdien altijd en nog steeds fan van CCR  en de generatie die er is geweest.


Jan Decock
kiest voor het nummerVoy a Vivir” uit Canto General van Pablo Neruda in de uitvoering van  Petros Pandis.
Voor mij is ‘Voy a Vivir’ (Ik zal leven) uit de Canto General van Pablo Neruda, in een compositie van Mikis Theodorakis en met als solozanger de Griekse bariton Petros Pandis het absolute kippevelnummer. Uiteraard zijn er nog maar nooit zo intens, nooit zo krachtig, nooit zo duidelijk. (lees verder).
Bekijk hier een concertfragment uit 1981.

Drinks

Bar open tijdens ontmoetingen, vrij atelier…

Podium

voor lezingen, mini-voorstellingen, optreden, try-out’s….

Toonmomenten

Atelier Offline is niet enkel een werkplek voor creatievelingen en kunstenaars, het wordt ook een plek waar zij hun werk kunnen tonen aan het publiek. We voorzien een expo ruimte in de veranda van het gebouw, waar regelmatig toonmomenten zullen plaatsvinden.  Ook artiesten van buiten atelier Offline kunnen er een plek krijgen.

Ontmoetingen

lezingen, ElpeeKaffee, film, artistieke markten…

Zelf een workshop of evenement organiseren?

Je kan onze ruimtes reeds gebruiken vanaf 40 euro/ dag